Bokanmeldelser

NB: Oppgitte priser var gjeldende/veiledende på det tidspunkt bøkene ble anmeldt! Det er ikke sikkert alle anmeldte bøker er å finne hos bokhandlerne, noen av titlene er flere år gamle. Men, det kan være du kan finne de i bruktbutikker/antikvariater.

Den lille boken om bær

Denne lille boken gir deg nok kunnskap til å kunne sette navn på alle bærartene du finner i norsk natur. 22 spiselige, 8 giftige og 4 smakløse arter er omtalt, med enkle og informative tekster og illustrasjoner. Du får en grei beskrivelse, kort om voksested, når arten kan sankes og hvordan den kan brukes. Forvekslingsarter nevner der det er relevant, men i det store er jo bær et ganske oversiktlig felt uten de spesielt skumle forgiftningsmulighetene. Les mer >

Steinsoppen. Vill av natur.

Jeg kunne lagt til: Alt du vet om steinsopp, alt du bør vite om steinsopp, alt du ikke visste om steinsopp, og alt du ikke trengte å vite om steinsopp, men som er artig lell! Ei hel bok om steinsopp? Godt og vel 200 sider. Går det an da? Ja visst går det an! Visste du at steinsopp bare i Skandinavia er fire arter, og antakelig enda flere når DNA har sagt sitt? Eller at italienske steinsoppjegere ofrer liv og lemmer for å få tak i godsakene? Les mer >

Bærplukkingens gleder

Boken behandler alle sider ved plukking og bruk av viltvoksende bær. Intervjuer med svært erfarne bærplukkere som gir sine råd og bidrar med herlige bærhistorier. En mengde småhistorier fra bærplukkere over hele landet. Lærerike, tankevekkende og ikke minst morsomme. Masse praktiske råd om hvor man finner bærene, presentasjon og omtale av utstyr for plukking. Les mer >

I svampenes rige

Endelig er den her, boken som illustrerer soppenes eget rike! Samtidig utgis boken på engelsk og nederlandsk, og tysk utgave er planlagt seinere. For første gang ser vi en bildebok som illustrerer soppriket til fulle. Vilt, fargerikt, forundringsvekkende, spennende….. La det være sagt med en gang, dette er ikke en bok for å bestemme sopper. Her er det soppriket som sådan som omtales, de ulike grupper og former. Alle de viktige gruppene omtales og gjennomillustreres. Les mer >

Sopphåndboka

Dette er en tiltalende bok for nybegynnere og noe viderekomne soppentusiaster. Den består av en generell del på ca. 50 sider, en hoveddel på ca. 140 sider med systematisk omtale av enkeltarter, og tilslutt 10 sider med ordforklaringer og register. I den generelle delen omtales soppenes levevis, livssyklus, bruken av sopp, giftige sopper og sopptur/ soppsesong. Bokens undertittel, ”De BESTE stedene for sopplukking”, røper ikke, ... Les mer >

Trær i Norge og Europa

I dette bokverket beskrives mer enn 1.890 trær som vokser i Europa. Det gjelder både trær som naturlig hører hjemme i våre områder og kultivarer som er innført fra andre deler av verden. Det er omtrent like mange naturlig viltvoksende arter med varieteter som kultivarer og hybrider. David More (f. 1954 i Skottland) har illustrert boken, Trær har alltid vært hans lidenskap, og det tok ham 15 år å fullføre illustrasjonene. Les mer >

Krydderurter i hagen

I forlagets egen omtale av ”Krydderurter i hagen” omtales boken som en bok om å dyrke krydderurter, der et krydderurtleksikon utgjør hoveddelen av boken. Forfatteren, danske Annemette Olesen, er en erfaren urtedyrker og planteskribent med en stor fagbokproduksjon. I denne boken ser det ut som om hun satser på en syntese av alt om krydderurter og gir smakebiter på alt fra dyrking til anvendelse, medisin og folketro. Les mer >

SOPP på menyen

Traktkantarellsuppe”, ”Sprøstekt makrell med kantareller” og ”Griljerte kremlehatter” pirrer også smaksløkene i høy grad, selv om det er enklere å lage. Det er selvfølgelig også beskrivelser av behandling av soppen og grunnreglene for tillaging og oppbevaring. Likeledes oppskrifter på sopptilbehør som soppmel, soppsoya, soppolje, soppkrydder og pickles. Med andre ord, her er noe for enhver smak og for enhvers nivå innen kokekunsten. Les mer >

Sopp i naturen

Jeg har fått Else Wiborgs siste bok i hendene, et hendig, lite, spiralinnbundet tur-format (12 x 16 cm), med kraftig omslag som tåler en støyt, altså godt egnet til å putte i sekken eller soppkurven. Boken omhandler ca. 80 sopper, og er ment for nybegynnere (meg) og dem som kan noe, men gjerne vil lære mer - ifølge forordet. Her er de beste og viktigste matsoppene, fortrinnsvis dem man oftest ser. Les mer >

Matsopper

Boken er i et hendig format, har plastbelagt omslag, og er lett å putte i soppkurv, anorakkeller bukselomme. Et viktig mål er å utvide soppsankerens repertoar. Det betyr at boken først og fremst henvender seg til dem som allerede kan en del om sopp. Utvalget av matsopp er basert på at de skal være lette å gjenkjenne og dessuten at de skal være forholdsvis vanlige over hele landet. I tillegg skal de inkluderte arter være gode matsopper. Les mer >

Botanikkens historie i Norge

En bok jeg har ventet på og sett frem til å lese kom ut våren 2007 - Botanikkens h0istorie i Norge. Den ligger her foran meg, delikat innbundet i grønt, og tilegnet Finn-Egil Eckblad in memoriam. Finn-Egil var interessert i botanikkens historie og hadde samlet et stort materiale da han gikk bort i 2000. Mye av dette materialet er basis for denne boken som Per M. Jørgensen ikke bare har redigert, men også skrevet en lang rekke av kapitlene til. Les mer >

Lag din egen Dram

Trekløveret har hatt klar arbeidsfordeling: Næss har vært fotografen, Andreassen skribenten, og Abrahamsen har hatt den grafiske formgivningen. Det har også vært en fjerde person med i bildet, nemlig mat- og vinekspert Christer Berens som har bidratt med å beskrive drammenes lukt og smak, å gi serveringstips og å anbefale serveringstemperatur for drammene. Boka starter med et generelt kapittel om å lage egen dram. Les mer >

Sikre sopper

Boken ”Sikre Sopper” har nå kommet i en ny utgave (femte reviderte). Det er en bok beregnet på nybegynnere som har interesse for sopp, deriblant meg (jeg er altså ingen stor soppkjenner og kan derfor ikke uttale meg om alle fagmykologiske sider ved boken). Boken omhandler de enkleste, sikreste matsoppene og deres forvekslingsarter, samt de giftigste soppene. I tillegg er det Gyldendal​. Les mer >

Plukk ville matvekster

Høsten er tid for å sanke bær og ville vekster i skog og mark. Mange av oss er litt i villrede når det gjelder hva som kan spises av alt som finnes der ute, for ikke å snakke om hvordan man skal tilberede eller foredle bær og sopp. Blant mange bøker som er fulle av råd om denslags, sitter jeg her med en som heter ”Plukk ville matvekster”. Den er skrevet av Beate Slipher, og er laget som en inspirasjonsbok for ... Les mer >